MÁV |
Menetrendi információkMÁVDIREKT: 06-40-49-49-49 Web: http://elvira.mav-start.hu/
Vasútállomások Kőbányán
Kőbánya alsó vasútállomás
A vasúti megállóhely a Liget térnél található.
Felvételi épület: A mai állomásépület 1944-ben épült Kamarássy Jenő építész tervei alapján.
Vasúti vonalak: 100 Budapest – Szolnok – Debrecen – Nyíregyháza 142 Budapest – Lajosmizse – Kecskemét
Belföldi pénztár: Cím: 1102 Budapest, Liget tér 1.
Nyitva tartás: Hétfő-vasárnap: 03:00-12:20, 12:40-15:50, 16:15-23:00
Jegykiadás: gépi menetjegykiadás
Átszállási lehetőségek: Villamos: 3, 28, 62, 62A (Kőbánya alsó vasútállomás) Autóbusz: 9, 95, 109, 117, 151, 162, 162A, 185, 217 (Kőbánya alsó vasútállomás)
Kőbánya-Kispest vasútállomás
A mai felvételi épületet 1977-ben adták át, Kőváry György Ybl-díjas építész tervei szerint épült át.
Vasúti vonalak: 100 Budapest – Szolnok – Debrecen – Nyíregyháza 142 Budapest – Lajosmizse – Kecskemét 150 Budapest – Kunszentmiklós – Tass – Kelebia – Szabadka
Belföldi pénztár: Cím: 1105 Budapest, Vaspálya út 10.
Nyitva tartás: Hétfő-vasárnap: 03:00-00:50
Megjegyzés: A pénztár nyitvatartási idejében a 3-as és a 4-es pénztárablakokban a Volánbusz Zrt. bérletei is megválthatók. A megvásárolható termékek köréről kérjük, érdeklődjön a pénztárakban.
Jegykiadás: gépi menetjegykiadás
Átszállási lehetőségek: Metró: 3 (kék) Autóbusz: 68, 85, 85E, 93, 98, 98E, 136E, 148, 182, 184, 193E, 200E, 201E, 202E, 282E, 284E (Kőbánya-Kispest M)
Kőbánya felső vasútállomás
Az állomás a Hungexpo mellett fekszik, a sínek töltésen haladnak. A Hungexpo legközelebbi, IV. kapuja az állomás közvetlen közelében található. A peront az aluljárón keresztül elhagyva juthatunk a IV. kapuhoz.
Vasúti vonalak: 120 Budapest – Szolnok – Békéscsaba – Lőkösháza – Arad 273 Budapest-Nyugati – Budapest-Keleti külső körvasút 80 Budapest – Hatvan – Miskolc – Sátoraljaújhely
Belföldi pénztár: Cím: 1102 Budapest, Kolozsvári út 2-4.
Nyitva tartás: Hétfő-vasárnap:04:20-22:20 Megjegyzés: ebédidő: 11:50-12:10
Jegykiadás: gépi menetjegykiadás
Átszállási lehetőségek Villamos: 37, 37A (Kőbánya felső vasútállomás) Autóbusz: 100 (Kőbánya felső vasútállomás)
(Néhány perc sétával, vagy egy megálló a 37, 37A villamossal): Villamos: 3, 28, 62, 62A (Élessarok) Autóbusz: 85, 162, 162A (Élessarok) 5-10 perc közötti sétával: Autóbusz: 185 (Harmat utca)
Rákos vasútállomás
1884-ben az állomást Siemens biztosítóberendezéssel szerelték fel, a központi állítású váltókat és jelzőket ún. villamos blokkzár ellenőrzése alatt lehetett tartani. 1901-ben itt létesült Magyarország első erőműves biztosító berendezése az állomás Kőbánya felső felőli végén. Ez már ún. elektrodinamikus berendezés volt, villamos állítású váltókkal és karos jelzőkkel. A Siemens cég szerelte ezt is. 1904-ben a körvasút miatt a berendezést a módosult vágánykapcsolatok szerint átalakította, az 1944-es bombatámadásig kifogástalanul működött. Vasúti vonalak: 120 Budapest – Szolnok – Békéscsaba – Lőkösháza – Arad 80 Budapest – Hatvan – Miskolc – Sátoraljaújhely Belföldi pénztár: Cím: 1106 Budapest, Jászberényi út 90-92.
Nyitva tartás: Hétfő-vasárnap: 04:15-22:10 Megjegyzés: munkaközi szünet: 11:50-12:10
Jegykiadás: gépi menetjegykiadás Átszállási lehetőség: Közvetlenül a felvételi épület mögött Autóbusz: 161, 161A, 162, 162A, 168E (Rákos vasútállomás)
Néhány perc sétával vagy egy megálló Autóbusz: 68 (Athenaeum Nyomda) A sínek túlsó oldalán Autóbusz: 67 (Fővárosi kertészet)
Forrás: http://www.mav-start.hu/
Kőbánya-Hízlaló vasútállomás
Az állomást 1877-ben adták át. Abban az időben a magyar sertéskereskedelem az aranykorát élte. A XIX. század elején a mostani Fradi-pálya környékét jelölte ki a pesti tanács sertéstelep céljára, s ez mintegy harminc évig megfelelő volt a feladatra. De mivel az első vasúti beruházások elkerülték a városrészt, a kereskedők továbbálltak, egy olyan területet kerestek, ahol belátható közelségben volt az új technikai csoda, a vasút. Így esett a választásuk Kőbányára, ahol a ceglédi vonal átadásával (1847) közvetlen kapcsolat létesült Pesttel. 1877-ben, amikor átadták a déli összekötő vasúti hidat, s ezzel létrejött a közvetlen vasúti kapcsolat budai és a pesti oldal között, ekkor fektették le a Ferencvárosról a sertésszállásokhoz vezető szárnyvonalat is, melynek centruma lett a Kőbánya-Hizlalónak nevezett állomás, ami azután keleti irányban rácsatlakozott a szolnoki vasútvonalra is. Eredetileg kizárólag csak teher-pályaudvari funkciót látott el, 1895-ig oly mértékű forgalmat bonyolított, hogy az itt dolgozók méltán gondolhatták, ez a világ közepe: az 1880-as években átlagosan már napi 1500 sertést vagoníroztak be itt. Az 1895-ös sertésvész is nagyban hozzájárult az állomás és a környék visszafejlődéséhez. Később az 1910-es években a környező területeken ipartelepeket hoztak létre, ami továbbéltette a vasutat. Az állomás akkoriban átrakó funkciót látott el. 1955-ben indult meg villamos képében a személyforgalom (a mai 3-as villamos). A kőbányai erőmű átadásával ismét fénykorát élte az állomás. Akkoriban négy vágány is keresztezte a Bihari utat, hosszú perceket kellett várni a villamosnak és az autósoknak, hogy a szakállas sorompó felemelkedjen. A rendszerváltást követően a forgalom teljesen visszaesett, a négy vágányú útkereszteződésből csak a mai ismert egy vágányt hagyták meg. Több mint tíz éve tervezik a terület rendezését. Ismételten felröppent a hír, hogy a meglévő vágányokat felszedik. Az épület sorsa megpecsételődni látszik.
Forrás: Magyar Narancs, Legát Tibor cikke (2008.január) |
Intézmények - Szolgáltatók |
Ezt olvasta már? | |
Bármilyen előzmény nélkül, mint derült égből a villámcsapás, én is úgy találkoztam először Magyar Péter nevéve... | |
Bővebben >> |