FOGYASZTÓVÉDELEM
NEMZETI FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁG
Budapest Főváros Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Felügyelőség-vezető: Dr. Bobál Pál
Cím: 1052 Budapest, Városház u. 7.
Postacím: 1364 Budapest, Pf. 144.
Telefonszám: 1/450-2598
E-mail: fogyved_kmf_budapest@nfh.hu
Web: www.nfh.hu
Telefonos ügyfélszolgálat ideje:
Hétfő-csütörtök: 09.00–13.00 és 14.00-16.00, péntek: 09.00–13.00
Személyes ügyfélfogadás ideje:
Kedd, csütörtök:09.00–13.00 és 14.00-16.00, péntek: 10.00–12.00
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság statútum rendelete alapján közigazgatási hatósági ügyekben első fokon megyei illetékességgel a fővárosi és megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségei, másodfokon országos illetékességgel az NFH jár el.
Amennyiben panaszával írásban, ill. elektronikusan mégis a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot keresi meg az illetékes felügyelőség helyett, úgy – a tartalom érdemi vizsgálata nélkül - a beadvány áttételére kerül sor a beérkezését követő 8 napon belül.
Az illetékességet megalapozza az Ön lakóhelye, a vállalkozás székhelye, telephelye, valamint a jogsértés elkövetésének helye is. A kérelem bármely illetékes felügyelőségnél benyújtható.
A közigazgatási eljárási törvény értelmében a kérelemnek kötelezően tartalmaznia szükséges
- az ügyfél és képviselőjének a nevét, lakcímét vagy székhelyét,
- az ügyfélnek a hatóság döntésére való kifejezett kérelmét,
- továbbá meg lehet adni az elektronikus levélcímet, a telefax számát vagy a telefonos elérhetőséget.
Fentieken túl az ügy érdemi, mielőbbi elintézése érdekében kérjük, feltétlenül jelölje meg
- a panasszal érintett vállalkozás nevét,
- a vállalkozás elérhetőségét,
- problémája lényegét, valamint
- csatoljon minden rendelkezésére álló releváns dokumentumot.
Az adatok valamelyikének hiányában beadványa közérdekű bejelentésként intézhető el, amelyben az eljárást kezdeményező személy ügyfélnek nem minősül.
Egyetemes és közüzemi szolgáltatókkal kapcsolatos panaszok:
http://www.nfh.hu/magyar/hasznos/panaszintezes/panaszbejelent.html
Fogyasztóvédelmi Felügyelőségek feladatköre:
Az alábbi feladatkörök ellátása érdekében a felügyelőség hivatalból hatósági ellenőrzéseket végez, továbbá kivizsgálja az e tárgyban érkező – hatáskörébe tartozó - közérdekű bejelentéseket, kérelmeket.
I.
Általános, az egyes üzletek működésére vonatkozó előírások ellenőrzése
- árfeltüntetés, árfelszámítás,
- a tömegre értékesített ételek és térfogatra értékesített italok kiszolgált mennyiségének ellenőrzése,
- az alkalmazott mérőeszközök hitelessége,
- nyitva tartásról való tájékoztatás,
- nyugtaadási kötelezettség,
- bizonylati fegyelem megtartása.
II.
Piacfelügyeleti tevékenység
Az áruk és szolgáltatások biztonságosságával és megfelelőségével kapcsolatos ellenőrzési és felügyeleti feladatok ellátása – a fogyasztók élete, testi épsége és biztonsága védelmének valamint megfelelő tájékoztatása érdekében:
- termékek biztonságos kialakítása,
- kötelező jelölések (például: műszaki adatok, CE megfelelőségi jelölés) és dokumentumok (például: használati-kezelési útmutató, műszaki dokumentáció) megléte,
- a Központi Piacfelügyeleti Információs Rendszerben (KPIR) szereplő letiltott, veszélyes termékek kiszűrése a kereskedelmi forgalomból,
- a Közösségi Gyors Tájékoztatási Rendszerben (RAPEX) bejelentett, az Európai Unió tagállamaiban veszélyesnek nyilvánított termékek kiszűrése a hazai kereskedelmi forgalomból.
III.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalma
A fogyasztói döntéseket tisztességtelenül befolyásoló kereskedelmi gyakorlatokkal (a vállalkozás részéről nyújtott félrevezető szóbeli, írásbeli tájékoztatás nyújtása illetve jelentős információ elhallgatása) szembeni eljárás, melynek célja a vásárlók megtévesztésének és az ebből fakadó ügyleti döntések meghozatalának csökkentése.
(Amennyiben a gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas, a Gazdasági Versenyhivatal, pénzintézetekkel kapcsolatos szolgáltatások esetén pedig a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete jár el.)
IV.
Gazdasági reklámok megfelelősége
- megjelenő reklámok tartalmának vizsgálata,
- reklámtilalmak ellenőrzése
(például:
- a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését károsító reklámok,
- képvilágukkal a szexualitást középpontba állító reklámok, továbbá olyan áru reklámja, amely rendeltetése szerint szexuális ingerkeltésre irányul a szexuális szolgáltatás reklámja, illetve a pornográf reklám,
- fegyver, lőszer, robbanóanyag reklámozása,
- dohányáru reklámozása,
- alkoholtartalmú ital jogszabályban meghatározott formájú reklámja.)
V.
Elektronikus kereskedelmi tevékenység
A honlapon közétett előzetes tájékoztatások ellenőrzése tekintetében:
- Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatással kapcsolatos adatszolgáltatás keretében a szolgáltató beazonosíthatóságát szolgáló adatok megléte (pl.: cégnév, székhely, adószám, telefonszám, e-mail cím)
- Az elektronikus úton történő szerződéskötésre vonatkozó szabályok feltüntetése kapcsán (szerződéskötés technikai feltételei, az elektronikus szerződéskötés lépései, adatbeviteli hibák kijavításának technikai lehetőségeiről való tájékoztatás, a szerződés alakiságára vonatkozó tájékoztatás)
- Szerződés tárgyára és a szerződés teljesítésére vonatkozó tájékoztatás megléte (szerződés tárgyának lényeges tulajdonságai, az áru vagy szolgáltatás ellenértékéről való tájékoztatás, teljesítés feltételei (kiszállítási határidő), fizetés feltételei (fizetési módok), szállítás költségei és feltételei, a fogyasztót megillető elállási jogra vonatkozó tájékoztatás)
A szerződés létrejöttét követő előírások kapcsán:
- Fogyasztói jogérvényesítés feltételeire vonatkozó tájékoztatás (az írásbeli megerősítés) megléte, annak tartalmi elemei
- Jótállási jegy megléte, annak tartalmi elemei
- Nyugta,- illetve számlaadási kötelezettség
VI.
Szavatosság, jótállás, ezen jogokhoz kapcsolódó igényérvényesítés:
- a fogyasztóknak nyújtott szóbeli és írásbeli tájékoztatások vizsgálata a szavatosság, illetőleg a jótállás alapján az őket megillető jogaik tekintetében
- jótállási jegy átadásának és tartalmának vizsgálata
- minőségi kifogások szabályszerű intézésének vizsgálata (különösen a megfelelő tartalmú jegyzőkönyv felvétele a minőségi kifogásról)
A szerződéses jogviták kötelező jogi erővel történő eldöntésére kizárólag a bíróság rendelkezik hatáskörrel. A polgári bírósági eljárás alternatívájaként lehetőség van a békéltető testület segítségét igénybe venni a vita eldöntésében.
VII.
Panaszkezelés:
Írásbeli, szóbeli panaszoknak a vállalkozások részéről történő kezelése.
(Panasz: a fogyasztó a vállalkozásnak az áru forgalmazásával, illetve értékesítésével összefüggő magatartására vonatkozó kifogása.)
- vásárlók könyve kezelése, elhelyezése,
- vásárlók könyvi bejegyzés, illetőleg egyéb írásbeli panasz 30 napon belüli, érdemi megválaszolása, szóbeli panasz kezelése.
VIII.
Utazás – vendéglátás
- Utazási irodák programfüzetei jogszabályi előírásoknak való megfelelőségének ellenőrzése,
- Jogosulatlan utazásszervezői – és közvetítői tevékenység kiszűrése,
- Szálláshely-szolgáltatási tevékenység ellenőrzése,
- Taxi szolgáltatással összefüggésben a vonatkozó előírások betartásának vizsgálata,
- A nemdohányzók védelmében hozott rendelkezések betartásának ellenőrzése a vendéglátó-ipari egységekben,
- Az éjszakai zenés-táncos rendezvények jogszabályi előírásoknak való megfelelősége vizsgálata,
- Fiatalkorúak alkohollal és dohánytermékkel való kiszolgálásának ellenőrzése.
IX.
Egyéb szolgáltatások
Villamos-energia szolgáltatás, Földgázszolgáltatás
- az elszámolásra,
- a számlázásra,
- a díjfizetésre,
- a mérésre,
- a fizetési késedelem miatt végrehajtott felfüggesztésre vagy kikapcsolásra, illetve a tartozás rendezését követő ismételt bekapcsolásra
- ezen területeken a panaszkezelés megfelelőségére
vonatkozó rendelkezések lakossági fogyasztókkal szembeni megsértésekor.
Távhőszolgáltatás
- a hiteles hőmennyiségmérésre,
- a fűtési célú és a használati melegvíz-készítés céljára felhasznált hő külön-külön meghatározására és számlázására,
- a szolgáltató vételezési igénybejelentésre 30 napon belül adandó, valamint a karbantartásra vonatkozó tájékoztatási kötelezettségének teljesítésére,
- az Általános Szerződési Feltételek, Üzletszabályzatok hozzáférhetővé tételére,
- a távhőszolgáltató ügyfélszolgálatának működésére
vonatkozó rendelkezések lakossági felhasználóval, illetve természetes személy díjfizetővel szembeni megsértésekor.
Közműves ivóvízellátás
- a szolgáltató a szolgáltatás díjáról szolgáltatási helyenként és időszakonként bocsátott-e ki számlát,
- a fogyasztói díjtartozás, esetleg előre tervezhető közérdekű tevékenység vagy műszaki okból szükséges vízkorlátozásról előzetesen értesítette-e a fogyasztót,
- ezen területeken a panaszkezelés megfelelőségére vonatkozó rendelkezések fogyasztókkal szembeni megsértésekor.
Hírközlési szolgáltatás
- az ügyfélszolgálat működtetésére,
- az előfizetői számlapanaszok szolgáltató általi intézésének rendjére, kezelésére,
- a számla tartalmára,
- az előfizetők szolgáltató általi tájékoztatására
vonatkozó rendelkezések fogyasztókkal szembeni megsértése esetén.
Nem tartozik a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe az egyedi előfizetői szerződés és az általános szerződési feltételek tartalmára vonatkozó követelmények vizsgálata.
Forrás: nfh.hu |