. Ma Konrád, Tivadar napja van.
FOGYASZTÓVÉDELEM

FOGYASZTÓVÉDELEM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NEMZETI FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁG

Budapest Főváros Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőség

Felügyelőség-vezető: Dr. Bobál Pál

Cím: 1052 Budapest, Városház u. 7.

Postacím: 1364 Budapest, Pf. 144.

Telefonszám: 1/450-2598

E-mail: fogyved_kmf_budapest@nfh.hu

Web: www.nfh.hu

 

Telefonos ügyfélszolgálat ideje:

Hétfő-csütörtök: 09.00–13.00 és 14.00-16.00, péntek: 09.00–13.00

 

Személyes ügyfélfogadás ideje:

Kedd, csütörtök:09.00–13.00 és 14.00-16.00, péntek: 10.00–12.00

 

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság statútum rendelete alapján közigazgatási hatósági ügyekben első fokon megyei illetékességgel a fővárosi és megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségei, másodfokon országos illetékességgel az NFH jár el.

 

Amennyiben panaszával írásban, ill. elektronikusan mégis a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot keresi meg az illetékes felügyelőség helyett, úgy – a tartalom érdemi vizsgálata nélkül - a beadvány áttételére kerül sor a beérkezését követő 8 napon belül.

 

Az illetékességet megalapozza az Ön lakóhelye, a vállalkozás székhelye, telephelye, valamint a jogsértés elkövetésének helye is. A kérelem bármely illetékes felügyelőségnél benyújtható.

 

A közigazgatási eljárási törvény értelmében a kérelemnek kötelezően tartalmaznia szükséges

  • az ügyfél és képviselőjének a nevét, lakcímét vagy székhelyét,
  • az ügyfélnek a hatóság döntésére való kifejezett kérelmét,
  • továbbá meg lehet adni az elektronikus levélcímet, a telefax számát vagy a telefonos elérhetőséget.

 

Fentieken túl az ügy érdemi, mielőbbi elintézése érdekében kérjük, feltétlenül jelölje meg

  • a panasszal érintett vállalkozás nevét,
  • a vállalkozás elérhetőségét,
  • problémája lényegét, valamint
  • csatoljon minden rendelkezésére álló releváns dokumentumot.

 

Az adatok valamelyikének hiányában beadványa közérdekű bejelentésként intézhető el, amelyben az eljárást kezdeményező személy ügyfélnek nem minősül.

 

Egyetemes és közüzemi szolgáltatókkal kapcsolatos panaszok:

http://www.nfh.hu/magyar/hasznos/panaszintezes/panaszbejelent.html

 

Fogyasztóvédelmi Felügyelőségek feladatköre:

 

Az alábbi feladatkörök ellátása érdekében a felügyelőség hivatalból hatósági ellenőrzéseket végez, továbbá kivizsgálja az e tárgyban érkező – hatáskörébe tartozó - közérdekű bejelentéseket, kérelmeket.

 

I.

Általános, az egyes üzletek működésére vonatkozó előírások ellenőrzése

  • árfeltüntetés, árfelszámítás,
  • a tömegre értékesített ételek és térfogatra értékesített italok kiszolgált mennyiségének ellenőrzése,
  • az alkalmazott mérőeszközök hitelessége,
  • nyitva tartásról való tájékoztatás,
  • nyugtaadási kötelezettség,
  • bizonylati fegyelem megtartása.

 

II.

Piacfelügyeleti tevékenység

Az áruk és szolgáltatások biztonságosságával és megfelelőségével kapcsolatos ellenőrzési és felügyeleti feladatok ellátása – a fogyasztók élete, testi épsége és biztonsága védelmének valamint megfelelő tájékoztatása érdekében:

  • termékek biztonságos kialakítása,
  • kötelező jelölések (például: műszaki adatok, CE megfelelőségi jelölés) és dokumentumok (például: használati-kezelési útmutató, műszaki       dokumentáció) megléte,
  • a Központi Piacfelügyeleti Információs Rendszerben (KPIR) szereplő letiltott, veszélyes termékek kiszűrése a kereskedelmi forgalomból,
  • a Közösségi Gyors Tájékoztatási Rendszerben (RAPEX) bejelentett, az Európai Unió tagállamaiban veszélyesnek nyilvánított termékek kiszűrése a hazai kereskedelmi forgalomból. 

 

III.

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalma

A fogyasztói döntéseket tisztességtelenül befolyásoló kereskedelmi gyakorlatokkal (a vállalkozás részéről nyújtott félrevezető szóbeli, írásbeli tájékoztatás nyújtása illetve jelentős információ elhallgatása) szembeni eljárás, melynek célja a vásárlók megtévesztésének és az ebből fakadó ügyleti döntések meghozatalának csökkentése.

(Amennyiben a gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas, a Gazdasági Versenyhivatal, pénzintézetekkel kapcsolatos szolgáltatások esetén pedig a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete jár el.)

 

IV.

Gazdasági reklámok megfelelősége

  • megjelenő reklámok tartalmának vizsgálata,
  • reklámtilalmak ellenőrzése

(például:

  • a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését károsító reklámok,
  • képvilágukkal a szexualitást középpontba állító reklámok, továbbá olyan áru reklámja, amely rendeltetése szerint szexuális ingerkeltésre     irányul a szexuális szolgáltatás reklámja, illetve a pornográf reklám,
  • fegyver, lőszer, robbanóanyag reklámozása,
  • dohányáru reklámozása,
  • alkoholtartalmú ital jogszabályban meghatározott formájú reklámja.)

 

V.

Elektronikus kereskedelmi tevékenység

A honlapon közétett előzetes tájékoztatások ellenőrzése tekintetében:

  • Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatással kapcsolatos adatszolgáltatás keretében a szolgáltató beazonosíthatóságát           szolgáló adatok megléte (pl.: cégnév, székhely, adószám, telefonszám, e-mail cím)
  • Az elektronikus úton történő szerződéskötésre vonatkozó szabályok feltüntetése kapcsán (szerződéskötés technikai feltételei, az                 elektronikus szerződéskötés lépései, adatbeviteli hibák kijavításának technikai lehetőségeiről való tájékoztatás, a szerződés alakiságára       vonatkozó tájékoztatás)
  • Szerződés tárgyára és a szerződés teljesítésére vonatkozó tájékoztatás megléte (szerződés tárgyának lényeges tulajdonságai, az áru       vagy szolgáltatás ellenértékéről való tájékoztatás, teljesítés feltételei (kiszállítási határidő), fizetés feltételei (fizetési módok), szállítás         költségei és feltételei, a fogyasztót megillető elállási jogra vonatkozó tájékoztatás)

A szerződés létrejöttét követő előírások kapcsán:

  • Fogyasztói jogérvényesítés feltételeire vonatkozó tájékoztatás (az írásbeli megerősítés) megléte, annak tartalmi elemei
  • Jótállási jegy megléte, annak tartalmi elemei
  • Nyugta,- illetve számlaadási kötelezettség

 

VI.

Szavatosság, jótállás, ezen jogokhoz kapcsolódó igényérvényesítés:

  • a fogyasztóknak nyújtott szóbeli és írásbeli tájékoztatások vizsgálata a szavatosság, illetőleg a jótállás alapján az őket megillető jogaik       tekintetében
  • jótállási jegy átadásának és tartalmának vizsgálata
  • minőségi kifogások szabályszerű intézésének vizsgálata (különösen a megfelelő tartalmú jegyzőkönyv felvétele a minőségi kifogásról)

A szerződéses jogviták kötelező jogi erővel történő eldöntésére kizárólag a bíróság rendelkezik hatáskörrel. A polgári bírósági eljárás alternatívájaként lehetőség van a békéltető testület segítségét igénybe venni a vita eldöntésében.

 

VII.

Panaszkezelés:

Írásbeli, szóbeli panaszoknak a vállalkozások részéről történő kezelése.

(Panasz: a fogyasztó a vállalkozásnak az áru forgalmazásával, illetve értékesítésével összefüggő magatartására vonatkozó kifogása.)

  • vásárlók könyve kezelése, elhelyezése,
  • vásárlók könyvi bejegyzés, illetőleg egyéb írásbeli panasz 30 napon belüli, érdemi megválaszolása, szóbeli panasz kezelése.

 

VIII.

Utazás – vendéglátás

  • Utazási irodák programfüzetei jogszabályi előírásoknak való megfelelőségének ellenőrzése,
  • Jogosulatlan utazásszervezői – és közvetítői tevékenység kiszűrése,
  • Szálláshely-szolgáltatási tevékenység ellenőrzése,
  • Taxi szolgáltatással összefüggésben a vonatkozó előírások betartásának vizsgálata,
  • A nemdohányzók védelmében hozott rendelkezések betartásának ellenőrzése a vendéglátó-ipari egységekben,
  • Az éjszakai zenés-táncos rendezvények jogszabályi előírásoknak való megfelelősége vizsgálata,
  • Fiatalkorúak alkohollal és dohánytermékkel való kiszolgálásának ellenőrzése.

 

IX.

Egyéb szolgáltatások

Villamos-energia szolgáltatás, Földgázszolgáltatás

  • az elszámolásra,
  • a számlázásra,
  • a díjfizetésre,
  • a mérésre,
  • a fizetési késedelem miatt végrehajtott felfüggesztésre vagy kikapcsolásra, illetve a tartozás rendezését követő ismételt bekapcsolásra
  • ezen területeken a panaszkezelés megfelelőségére

vonatkozó rendelkezések lakossági fogyasztókkal szembeni megsértésekor.

 

Távhőszolgáltatás

  • a hiteles hőmennyiségmérésre,
  • a fűtési célú és a használati melegvíz-készítés céljára felhasznált hő külön-külön meghatározására és számlázására,
  • a szolgáltató vételezési igénybejelentésre 30 napon belül adandó, valamint a karbantartásra vonatkozó tájékoztatási kötelezettségének     teljesítésére,
  • az Általános Szerződési Feltételek, Üzletszabályzatok hozzáférhetővé tételére,
  • a távhőszolgáltató ügyfélszolgálatának működésére

vonatkozó rendelkezések lakossági felhasználóval, illetve természetes személy díjfizetővel szembeni megsértésekor.

 

Közműves ivóvízellátás

  • a szolgáltató a szolgáltatás díjáról szolgáltatási helyenként és időszakonként bocsátott-e ki számlát,
  • a fogyasztói díjtartozás, esetleg előre tervezhető közérdekű tevékenység vagy műszaki okból szükséges vízkorlátozásról előzetesen           értesítette-e a fogyasztót,
  • ezen területeken a panaszkezelés megfelelőségére vonatkozó rendelkezések fogyasztókkal szembeni megsértésekor.

 

Hírközlési szolgáltatás

  • az ügyfélszolgálat működtetésére,
  • az előfizetői számlapanaszok szolgáltató általi intézésének rendjére, kezelésére,
  • a számla tartalmára,
  • az előfizetők szolgáltató általi tájékoztatására

vonatkozó rendelkezések fogyasztókkal szembeni megsértése esetén.

 

Nem tartozik a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe az egyedi előfizetői szerződés és az általános szerződési feltételek tartalmára vonatkozó követelmények vizsgálata.

 

Forrás: nfh.hu

Intézmények - Szolgáltatók
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Szerinte Magyart elhagyta a felesége és ez bosszúállásra sarkallja.
Bővebben >>