X. KERÜLETI HÍRHATÁR - Gondolatok a pedagógus bér (nem?) emelésről

X. KERÜLETI HÍRHATÁR
   
 2024.04.19.
 Péntek
Ma Emma napja van.
Holnap Konrád, Tivadar napja lesz.
   EUR árfolyam
   395,06 Ft
   CHF árfolyam
   408,46 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | VÉLEMÉNY | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2013. 09. 03. 23:09     


Gondolatok a pedagógus bér (nem?) emelésről
Kósa Lajosnak pedig e helyről üzenem: a magyar pedagógusok nagy része nem – szimbolikus vagy tényleges – ütéssel motiválja a diákokat, annál sokkal jobb és európai módszereik vannak. És T. Képviselő/Polgármester úr, ez nem a katonaság, hogy parancs szerint éljenek akár a tanárok, akár a diákok, akár a szülők!

Tegnap – a szerkesztői szabadság jegyében – megosztottuk egy középiskolai tanár miniszterelnökhöz írott nyílt levelét. A levelet – mint azt a bevezetőben le is írtuk – változtatás nélkül közöltük, hiszen milyen jogon is írhatnánk át egy gyakorló tanár saját véleményét az oktatás helyzetéről.


Az írás minden bizonnyal nagy sikert aratott (és arat), hiszen több mint százhúszezren olvasták eddig és több mint 27 ezer like a jelenlegi kedveltsége. Ebből mindenki vonjon le olyan következtetést, amilyet szeretne.


A hozzászólások egy része a pedagógus társadalom melletti szolidaritásról szól, más részük egyenesen hazugságnak (sic!) nevezi a levélben írtakat és vannak olyan emberek is, akik saját fizetésükhöz és munkaidejükhöz hasonlítják a tanárok problémáját.


Azt gondolom, ez így van jól, vitatkozzunk, érveljünk pro és kontra, hiszen ez (is) a demokrácia, a szólás- és véleményszabadság lényege. És emiatt (is) kerülhetett fel a nyílt levél oldalunkra. Az oktatásügy, annak már megvalósult és tervezett változtatásai sokunk ügye. Pedagógusé, diáké, szülőé, nagyszülőé. A levél egy pedagógus véleményét, tapasztalatait írja le.


Azt viszont nem tartom sem elegánsnak, sem elfogadhatónak, ha valakit azért lehazugoznak, mert nem egyforma a véleményük egy adott témában. Történt, hogy néhány kommentelő szerint igenis minden pedagógus megkapta a 20eFt-os béremelést. Több helyen is utána lehet olvasni (persze nem feltétlen a kormány és ahhoz közeli oldalakon), hogy nagyságrendileg 5 000 pedagógus bére 2013. szeptember 1-től egyenesen csökken.


De tovább megyek. Ha valakinek elveszik a juttatásait, az jövedelem csökkenés. Ha növelik a munkaidejét és változik (vagy nem) a bére, az három esélyes:


1.)         Ha egyforma arányú a munkaidő és a bér növelése, akkor a bérszint változatlan

2.)         Ha a munkaidő nagyobb arányban nő, mint a bér, az bércsökkenés

3.)         Ha a bér nagyobb arányban nő, mint a munkaidő, az valóban béremelés


Úgy vélem, józan logika mentén ez könnyen belátható és valószínűleg a levélíró is arra gondolt, amikor 110 ezer pedagógus bércsökkenéséről írt, hogy ha átsorolnak alacsonyabb bérkategóriába és/vagy többet dolgozom ugyanannyi, vagy alig több pénzért és még a juttatásaimat is megvonják, csökkentik, akkor bizony kevesebbet keresek. Ilyen egyszerű ez. A többi pedig szómágia.


A levél írója arról számolt be, hogy az ő fizetése bizony csökkent. Ne vonjuk ezt kétségbe!


Hogyan lehetséges ez?


Erre a válasz egyik részét A Kormány 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendeletében találjuk (66438 MAGYAR KÖZLÖNY 2013. évi 143. szám):


„A  2013. szeptember 1-jén Pedagógus I. fokozatba besorolt, több mint nyolc év szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus minősítési eljárása során 2013. szeptember 1. és 2018. június 30. között a  3.  § (1)  bekezdésében meghatározott, a minősítési eljárásra történő jelentkezéshez szükséges szakmai gyakorlat időtartamára vonatkozó szabályt nem kell alkalmazni. A 2013. szeptember 1-jén Pedagógus I. fokozatba besorolt, több mint nyolc év szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus először 2014-ben kezdeményezheti a minősítési eljárást.

(3) A  pedagógus-szakvizsgával és tizennégy év szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus 2014. április 30-áig kérelmezheti a  Pedagógus II. fokozatba 2015. január 1-jével történő besorolását. A  kérelem alapján a  besorolás további feltétele, hogy a  pedagógus 2014. április 30-áig feltöltse portfólióját a  miniszter által kijelölt, az  OH által kialakított és üzemeltetett informatikai támogató rendszerbe. A Pedagógus II. fokozatba be kell sorolni azt, akinek a portfóliója tartalmazza a 8. §-ban foglaltakat. Az eljárást az OH szervezi. 66454 MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 143. szám

(4) A 2015. január 1-jén ideiglenesen Pedagógus II. fokozatba besorolt pedagógus legkésőbb 2018. december 31-éig a 3. § szerinti minősítési eljárásban köteles részt venni. Ha erre a megjelölt időpontig nem kerül sor, a Pedagógus II. fokozatba való ideiglenes besorolását elveszti, és 2019. január 1-jétől újra Pedagógus I. fokozatba kell besorolni.

(5) A  miniszter a  pedagógus-előmeneteli rendszer országos bevezetése érdekében pályázati felhívást tesz közzé a Mesterpedagógus fokozatba történő besorolás céljából. A pályázati eljárást az OH bonyolítja le.”


Fenti részlet a kormányrendeletből azt jelenti, hogy az új minősítések – természetszerűleg – később fognak bekövetkezni.


További válasz lehet a kérdésre a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének 2013. szeptember 3-i közleményéből idézett részlet:


„Az új illetmény,- és előmeneteli szabályok, az életpályamodell bevezetése nem írja felül az aláírt kinevezést! Ha az új kinevezés módosításban alacsonyabb összegű illetmény szerepel, mint ami az eddig hatályos kinevezésben volt, akkor azt egész egyszerűen nem szabad aláírni! Aki azt állítja, hogy e nélkül nincs fizetés, nem mond igazat! Az interneten olvasható ehhez hasonló híresztelés nem felel meg a jogszerűség követelményének!”


Tehát megállapítható, hogy sok helyütt – sajnos jogszabály ellenesen – megpróbálták/megpróbálják megtéveszteni a pedagógusokat és a közlemény kiadásáig sokuk vélhetően alá is írta az új kinevezési szerződést.


Fenti két ok teszi lehetővé, hogy sokan de facto kevesebb bért kapnak – akárhogy is értelmezzük az óraszám növelést, a juttatás és pótlék elvonást, stb.


Ma Pokorni Zoltán, a Fidesz oktatás politikusa, és Hoffmann Rózsa szakállamtitkár is elismerte, hogy valóban vannak olyan pedagógusok, akiknek csökkent a fizetése (Hír24 – Story4 TV) – tehát nem hazugozhatunk le valakit a tények minden oldalának ismerete nélkül! Ezeknek a pedagógusoknak a bérezését a szakállamtitkárság egyesével kívánja felülvizsgálni, ami azt jelenti, hogy az egyedi felülvizsgálatig (határidő nem hangzott el, valamint számomra kérdéses, hogy van-e erre apparátus) bizony sokan kevesebbet visznek haza.


És még egy további adalék az igazságtalan „életpálya-modell”-re – részlet a Pedagógus Szakszervezet 2013. augusztus 26-i közleményéből:


„Az a bérrendszer, amely nem finanszírozza a többletmunkát, amely nem ismeri el a jobb minőségi munkát, amely nem honorálja a több diplomátigazságtalan, és nem szolgálja a pedagógiai tevékenység minőségének javítását.

A megígért pedagógus béremelés csökkentett mértékű bevezetése nem jelent valódi keresetnövekedést azok számára, akik az elmúlt időszakban többet, jobb minőségben dolgoztak.” (Kiemelések - a szerk.)


Korábban már említettem, hogy nem minden kommentelő szolidáris a pedagógus társadalommal. Néhány hozzászóló szerint a 32 órás munkahéthez képest örüljenek a pedagógusok a fizetésemelésnek.


Jómagam nem vagyok pedagógus, azonban családomban van és volt több is. Családtagként az alábbiakat tapasztaltam a tanárok munkaórája tekintetében.


Édesapám több diplomával rendelkezik, tanított általános iskolában is, majd sok évtizedig főiskolán oktatott. Ma már nyugdíjas. Felesége általános iskolai tanítónő.


Édesapám egész pályáját végigkísérte az alulfizetettség. Igényes és precíz emberként mindig odafigyelt arra, hogy tökéletesen felkészülten menjen be dolgozni, ezért nem csak a munkahelyén, de otthon is sokat dolgozott. Kevéske szabadidejében pedig fizikából és matematikából korrepetált, vagy készített fel diákokat érettségire, felvételire, hogy kiegészítse a keresetét.


Felesége több krónikus betegségtől sújtottan is az egyik legnépszerűbb pedagógus iskolájában kisdiáknál, szülőnél és kollégánál egyaránt. Ő is magas szinten űzi a hivatását, ezért oktatás után gyorsan elvégzi a házimunkát, majd késő estig dolgozik – dolgozatot javít, felkészül az órákra, stb.


Számos téli és tavaszi szünetben – gyermekkoromban még nem volt őszi szünet – az elmaradt, összegyűlt, iskolához kapcsolódó feladatok pótlása, vagy az előre dolgozás volt a mindennapi program.


És a három hónapos nyári szünet? Tudják, júniusban akkor is be kell járni az iskolába a tanároknak, ha már nincs oktatás, a felsőoktatási intézményekben pedig még javában tart ilyenkor a vizsgaidőszak. Az augusztus már szintén az iskolában éri a pedagógusokat, nekik előbb kezdődik a tanév, mint a diákoknak. És abban az egy-másfél hónapban, ami valódi szabadság lehetne nekik, sokuk nyári munkát vállal, hogy egy kicsit több jusson a családi kasszába.


Tehát ennyit a 22 vagy 32 órás munkahétről. A legtöbb pedagógus 2 nap alatt ledolgozta a heti 22 órát eddig is.


Úgy vélem, csak az irigyli a pedagógus munkaidejét, aki nem látja az egész képet.

Kósa Lajos a debreceni Nemzeti tanévnyitón

Az egyik kommentelő szerint a legtöbb tanár nem túl jó és Kósa Lajos is ilyesmire célzott a debreceni tanévnyitón, amikor arról beszélt, hogy aki nem elég jó (tanár – a szerk.), annak a helyére mást kell találni.


Biztosan nem vagyok egyedül azzal, hogy kiváló tanárokkal, oktatókkal találkoztam tanulmányaim alatt. Persze, voltak rosszabbak is, de hát az élet mely területén nincsenek? Volt már jobb és rosszabb fodrászhoz, orvoshoz és henteshez is szerencsém (vagy szerencsétlenségem), de e tapasztalatokból nem fogok általánosító következtetést levonni.


A pedagógusok jelentős része – csak úgy, mint például az egészségügyben dolgozók, vagy a rendőrök – igazi hivatás tudatból dolgozik, mert a pénzért biztos nem, hiszen oly sokuk alulfizetett.


Kósa Lajosnak pedig e helyről üzenem: a magyar pedagógusok jelentős része nem – szimbolikus vagy tényleges – ütéssel motiválja a diákokat, annál sokkal jobb és európai módszereik vannak. És T. Képviselő/Polgármester úr, ez nem a katonaság, hogy parancs szerint éljenek akár a tanárok, akár a diákok, akár a szülők!


Kósa úrnál már megint lehullt a lepel – mindenki, aki érti a magyar nyelvet, jól értette a szavait. Nem kell azokat külön értelmezni. És hiába kommentálja a demokratikus ellenzék felháborodását a „kiváló” Fidesz-szóvivők csapata (és tollbamondójuk) úgy, hogy „munkásmozgalmi értelmezést keresnek” a debreceni polgármester szavai mögött – napnál világosabban kiderült az, amit már sokan, sok helyütt elmondtak: A Fidesz oktatás politikájának célja az engedelmes, gondolkodásra képtelen alattvalók nevelése, befenyített pedagógus karral, központi ideológia mentén.


És ez az ideológia nem konzervatív és nem keresztény. Csak ál-kereszténynek nevezhető. Milyen erkölcsre fogja az a rezsim gyermekeinket, unokáinkat oktatni, amely lakájainak osztja szét az országot? Nem csak azt, ami mozdítható, azt is, ami le van betonozva, ami mozdíthatatlan. Olyan ál-keresztények, akik a Horthy-rendszert restaurálják, akik antiszemitákról, fasisztákról kívánnak elnevezni köztereket és nekik állítanak szobrokat, akik nyilas írót tesznek a Nemzeti Alaptantervbe, akik a legelesettebbekbe rúgnak bele nap, mint nap.


Tavaly nyáron megkérdeztem édesapám feleségét, hogy mit szól a beharangozott változtatásokhoz: új NAT, kevesebb önállóság, kötelezően használandó tankönyvek, stb.


Tudni kell róla, hogy valódi konzervatív, református hit szerinti nevelést kapott és a szerint is éli az életét – tehát nem „ballibsi”. Azt mondta, hogy el van keseredve. Nem ért egyet a pedagógusok oktatási szabadságának megvonásával. Addig is nehéz volt a munka, de alkotói szabadság nélkül hogyan? Ők – tanárok – tudják megítélni, hogy egy-egy osztály, csoport, diák hogyan, milyen módszerrel oktatható, motiválható, hogy érhető el a lehető legjobb eredmény. Ismétlem, ez egy konzervatív pedagógus véleménye, nem valami „elfajzott liberálisé”.


Ebből is látszik, hogy ez nem ideológiai kérdés. Csak a kormány próbálja elhitetni ezt. Ne dőljünk be ennek! Ne hagyjuk, hogy egymásnak ugrasszák a különböző társadalmi szereplőket, csoportokat! Becsüljük meg a pedagógusainkat (is)! Ne bántsuk őket! És kívánjunk nekik jobb munkakörülményeket, több megbecsülést és kitartást, erőt – a jövő nemzedékének oktatásához, tanításához. Hiszen ez országunk felvirágzásának záloga.


Érsek Juli


Képek: gazette-news.co.uk, vagy.hu 


További hírek

  Balog Zoltánt saját hittársai jelentették fel a zsinati bíróságon
2024. 04. 18. 17:49 hirhatar.hu
  Havas Henrik építené Gattyán György médiabirodalmát
2024. 04. 18. 17:49 hirhatar.hu
  Vitézy Dávid szerint öt éven belül megépülhet a vidámpark Budapesten
2024. 04. 18. 17:49 hirhatar.hu
  Magyar Péter, a hiányzó hős
2024. 04. 13. 08:33 hirhatar.hu
  Bodrogi Gyula 90 éves lett
2024. 04. 13. 08:33 hirhatar.hu
  A világ legnagyobb IT vállalata tarol a használt laptopok piacán is
2024. 04. 12. 14:15 hirhatar.hu
  Voltak turistaházaink a Budai-hegyekben is
2024. 04. 09. 19:50 hirhatar.hu
  Romos, penészes cserelakást ajánlott a MÁV a mini-Dubaj helyett
2024. 04. 04. 17:38 hirhatar.hu
  Karsai Dániel befejezi ügyvédi tevékenységét és kilép a Budapesti Ügyvédi Kamarából
2024. 04. 04. 17:38 hirhatar.hu
  A Kúrián is győzött, mégsem jut hozzá a kétmilliárdhoz
2024. 04. 04. 17:38 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport